Laxå kommun
Laxå kommun

Trygghetslarm

För att känna trygghet och öka möjligheten till att bo kvar hemma, kan man ansöka om att få ett trygghetslarm installerat.

Larmetär digitalt och genom att trycka på en bärbar larmknapp får man kontakt, och kan prata med personal som arbetar inom hemtjänsten i Laxå kommun.

Målsättningen är att öka möjligheterna för äldre att bo kvar i sin hemmiljö, samt att skapa goda möjligheter att leva ett normalt liv genom vetskapen om att snabbt få hjälp om det behövs.

Hur ansöker man om trygghetslarm?

Personer under 75 år ansöker om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare.
Trygghetslarm för personer 75 år och äldre beviljas utan behovsprövning, enligt beslut i social- och omsorgsnämnden.

Larmet installeras inom 14 dagar. Ansökan görs på en förenklad blankett som skickas till er för ifyllnad eller att ni själv skriver ut ansökan och skickar in. Blanketten hittar du här >>

Avgifter för enbart trygghetslarm

Högsta avgiften för dig som enbart har trygghetslarm 333 kr per månad.

Kommunfullmäktige i Laxå har beslutat att den som enbart har trygghetslarm ska debiteras en timkostnad, på lägst en timme, för insatsen hembesök vid larmanvändning. Timkostnaden är för närvarande 352 kronor.


Sidansvarig: Maria Blomfeldt

Uppdaterad av: Maria Löfving2018-06-19 11.31

Bild på Johannastugan

Kontaktuppgifter

Postadress:
Laxå kommun
Biståndshandläggare
695 80  Laxå

Ansvarig chef för trygghetslarm:
Björn Sundström
Tfn: 0584-47 32 28

Hjälpmedelstekniker:
Per Hilding
Tfn: 073-920 41 08

Larmansvarig:
Rut Steinwandt
Tfn: 0584-47 33 40

Biståndshandläggare
Paula Kihlberg
Tfn: 0584-47 32 66

Biståndshandläggare
Kia Andersson-Kvist
Tfn: 0584-47 32 63

Telefontid biståndshandläggare
Vardagar kl. 8.30-9.30