Laxå kommun
Laxå kommun

Trygghetslarm

För att känna trygghet och öka möjligheten till att bo kvar hemma, kan man ansöka om att få ett trygghetslarm installerat.

Larmet kopplas till telefonen (stationär, inte mobil), och genom att trycka på en bärbar larmknapp får man kontakt, och kan prata med personal som arbetar inom hemtjänsten i Laxå kommun.

Målsättningen är att öka möjligheterna för äldre att bo kvar i sin hemmiljö, samt att skapa goda möjligheter att leva ett normalt liv genom vetskapen om att snabbt få hjälp om det behövs.

Hur ansöker man om trygghetslarm?

Personer under 75 år ansöker om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare.

Trygghetslarm för personer 75 år och äldre beviljas utan behovsprövning, enligt beslut i social- och omsorgsnämnden.
För den som har enbart trygghetslarm debiteras timkostnad när personal kommer.
Larmet installeras inom 14 dagar. Ansökan görs på en förenklad blankett som skickas till er för ifyllnad eller att ni själv skriver ut ansökan och skickar in. Du hittar blanketten längst ner till höger på den här sidan.

Högsta avgiften för dig som enbart har trygghetslarm är 250 kr per månad, tillägg för digitalt larm med 83 kronor/månad.


Sidansvarig: Maria Blomfeldt

Uppdaterad av: Maria Blomfeldt2017-02-24 14.01

Bild på Johannastugan

Kontaktuppgifter

Postadress:
Laxå kommun
Biståndshandläggare
695 80  Laxå

Ansvarig chef för trygghetslarm:
Björn Sundström
Tfn: 0584-47 32 28

Hjälpmedelstekniker:
Per Hilding
Tfn: 073-920 41 08

Larmansvarig:
Rut Steinwandt
Tfn: 0584-47 33 40

Biståndshandläggare område Björkhagen samt Hasselfors
Paula Kihlberg
Tfn: 0584-47 32 66

Vik. biståndshandläggare område City/Söder samt Finnerödja
Kia Andersson-Kvist
Tfn: 0584-47 32 63

Telefontid biståndshandläggare
Vardagar kl. 8.30-9.30