Handlingsplan för inskrivning i särskolan i Laxå kommun
Klassläraren och specialpedagogen diskuterar med föräldrarna att en basutredning bör göras.
På EVG beslutas om det ska göras en basutredning.
Specialpedagogen på området ansvarar för att elevhälsan blir informerat och börjar med utredningen.
Basutredningen visar på en utvecklingsstörning och psykologen fastställer skriftligt diagnosen. (om ej får specialpedagogen gå tillbaka till skolans EVG)
En sammanfattning av basutredning och eventuella remisser skrivs av skolsköterska.
Psykologen informerar föräldrar om det psykologiska testresultatet och erbjuder, vid behov, samtidigt en inskrivning i särskolan.
Elevhälsan diskuterar utredningen och ger en person i teamet uppdraget att informera lärare och rektor på ett EVG.
En diskussion genomförs med lärare, föräldrar och särskolans specialpedagog, eventuellt även eleven, om vilka alternativ som finns. Vilket stöd finns och hur elevens fortsatta skolgång ska se ut.
Den utredande specialpedagogen, tillsammans med föräldrarna, skriver en ansökan om inskrivning till inskrivande verksamhetschef för särskolan.
Särskolans specialpedagog och inskrivande verksamhetschef informerar arbetslaget om eleven.
Ett fortbildningspaket till arbetslaget som tar emot en inkluderad eller integrerad särskoleelev planeras av rektor och specialpedagog.