Laxå kommun

Pressmeddelande – USA besöker Laxå 9-10 september 2021

Kopplingarna mellan Laxå och USA är många och under två dagar besöker USAs Chargé d’Affaires Pamela M. Tremont Laxå kommun för att ta del av ett antal av dem.

Under två dagar kommer Pamela Tremont och hennes följe att bland annat träffa politiker och tjänstemän, besöka företag med amerikansk koppling och uppleva svensk-amerikansk konst och musik. De kommer även att få möjlighet att avnjuta lokal mat tillsammans med bland annat landshövding Maria Larsson.

De besöker konstutställningen i Laxå konsthall där verk av den utvandrade Laxåsonen Bror Anders Wikström visas. Wikström föddes 1854 på Stora Lassåna i Laxå. 1880 for han till USA och New Orleans där han under 25 år bland annat arbetade med att designa vagnar och dräkter till Mardi Gras-karnevalen och blev känd som 'Dean of Carnival'.

De får också njuta av den fantastiska naturen i Tiveden och under en vandring samtala om naturskydd samt diskutera gemensamma beröringspunkter rörande Yellowstone National Park 1873 och Tivedens nationalpark.

De kommer även att besöka Tiveden Americana-festivalen där Pamela Tremont är en av öppningstalarna.

Anna Wiktorsson
Näringslivsutvecklare