- Start
- / Omsorg, stöd och hjälp
- / Äldreomsorg
- / Service
- / Trygghetslarm
Trygghetslarm
För att känna trygghet och öka möjligheten till att bo kvar hemma, kan man ansöka om att få ett trygghetslarm installerat.
Larmet är digitalt och genom att trycka på en bärbar larmknapp får man kontakt, och kan prata med personal som arbetar inom hemtjänsten i Laxå kommun.
Målsättningen är att öka möjligheterna för äldre att bo kvar i sin hemmiljö, samt att skapa goda möjligheter att leva ett normalt liv genom vetskapen om att snabbt få hjälp om det behövs.
Hur ansöker man om trygghetslarm?
Personer under 75 år ansöker om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare.
Trygghetslarm för personer 75 år och äldre beviljas utan behovsprövning, enligt beslut i social- och omsorgsnämnden.
Larmet installeras inom 14 dagar. Ansökan görs på en förenklad blankett som skickas till er för ifyllnad eller att ni själv skriver ut ansökan och skickar in. Ansökningsblankett. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Avgifter för enbart trygghetslarm
Kommunfullmäktige i Laxå har beslutat att den som enbart har trygghetslarm ska debiteras en timkostnad, på lägst en timme, för insatsen hembesök vid larmanvändning.
För att få reda på vilken avgift som gäller för dig, ring kontaktcenter så får du prata med en av avgiftshandläggarna på taxe- och avgiftsnämnden. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktuppgifter
Postadress:
Laxå kommun
Biståndshandläggare
695 80 Laxå
Tfn: 0584-47 31 00 (växeln)
Sidansvarig: Annette Gustafsson
Uppdaterad av: Annette Gustafsson