Från 1 januari 2019 ansvarar kommunerna endast för så kallade registreringslotterier. All annan tillståndsgivning ska Spelinspektionen (f.d. Lotteriinspektionen) ansvara för.
Laxå kommun ansvarar för så kallade registreringslotterier. All annan tillståndsgivning ska Spelinspektionen ansvara för. Kommunens registrering av lotterier sker enligt 6 kap. 9 § spellagen.
En registrering ska avse en viss tid, högst fem år. Kommunen får
förena en registrering med villkor för hur spelverksamheten ska bedrivas.
Följande handlingar ska bifogas i ansökan:
Registreringsavgiften är 300 kronor.
Lotterihandläggaren utser en lotterikontrollant vars uppgift är att godkänna lotteriets kostnadskalkyl samt vinstplan innan lotteriförsäljningen får påbörjas.
Varje lotteri ska sedan redovisas till kontrollanten när det är slutsålt och dragning skett. Ett arvode utgår till kontrollanten på 3 % av lotteriets planerade försäljning.
Vid frågor kring lotterier kan man vända sig till lotterihandläggaren.
Ansökningsblankett om registrering av lotterier. Öppnas i nytt fönster.
Sidansvarig: Ann-Britt Lindahl, Maria Blomfeldt
Uppdaterad av: Maria Löfving