Translate

Finska

Laxå kommun
Skolrestaurangen

Måltider i förskola och skola

Tillagning
I Centralskolans kök
tillagas lunch till den egna skolan, Lindåsens förskola, Saltängens skola och förskola samt Hasselfors förskola.

I Finnerödja skola tillagas lunch till Finnerödja skola och förskola. I Finnerödjas skolkök tillagas också mat till Tivedens förskola.

Måltider i skola och förskola
Måltiderna i kommunens skolor och förskolor ska grundlägga goda matvanor som bidrar till hälsa och välbefinnande. Studier visar hur goda matvanor, kunskapsinhämtande och prestation hör ihop. Måltiderna ska ge matgästen en ur näringssynpunkt rätt sammansatt kost av god kvalité. Matsedeln ska vara varierad. Maten ska vara god och bestå av lagad huvudrätt, salladsbuffé, bröd, matfett och mjölk/vatten. Matgästen ska ges möjlighet att äta i lugn och ro i en trivsam miljö.

Livsmedel upphandlas i enlighet med svenska lagar och regler för att säkerställa råvaror av hög kvalité. Kökspersonalen har god kompetens och arbetar efter Livsmedelsverkets rekommendationer. Matsäkerheten är hög och specialkoster tillhandahålls av medicinska skäl. Elever ges möjlighet att påverka och ge synpunkter på matkvalitén och måltidsmiljön via matråd på respektive skola. Måltiderna är integrerade och ses som en naturlig del av förskolans/skolans pedagogiska arbete.

Kommunens måltider ska vara hållbara ur socialt, ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. I köken arbetar man aktivt för att handla och tillaga mat med minsta möjliga miljöpåverkan samt att minimera matsvinnet.

Matsedeln för Laxå kommuns förskolor och skolor kan du nu ladda upp i din mobil.
Intstruktioner för att ladda upp matsedeln i din mobil Pdf, 965.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Skolmatens logga

Klicka på loggan för att komma till matsedeln

Mjölken som serveras i våra skolor finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket.

Logotyp Europeiska garantifonden för jordbruket

Måltidschef